کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
30 شهریور 1402

انواع تسمه مسی و کاربردهای آن

تسمه مسی در واقع ورقه‌های نازکی از مس هستند که در ایران و سراسر دنیا تولید می‌شوند. این تسمه‌ها به دلیل خواص الکتریکی بالایی که دارند، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. تسمه‌های مسی به عنوان یکی از اصلی‌ترین بخش‌های سیستم حفاظت در برابر صاعقه شناخته می‌شوند و نقش هادی نزولی را بر عهده دارند. این تجهیزات قادر به جابجایی جریانات الکتریکی به زمین هستند. تسمه‌های مسی از فلز مس با خلوص بالا، ۹۹٪، تولید می‌شوند. ضخامت و عرض تسمه‌های مسی متفاوت است و هر کدام از آن‌ها خواص الکتریکی و مکانیکی منحصر به فرد خود را دارند. در این مقاله به انواع تسمه مسی می‌پردازیم.

کاربردهای تسمه مسی

تسمه نقاله برای انتقال سنگ معدن، مواد معدنی و سایر مواد در مسافت‌های طولانی استفاده می‌شود و تسمه‌های مسی به دلیل دوام و مقاومت در برابر خوردگی اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاربرد تسمه مسی در صنعت

با این حال، کاربردهای تسمه مسی گوناگون است و ممکن است تنها به نوار نقاله مربوط نباشد. به عنوان مثال، مس به دلیل رسانایی الکتریکی بالا، از جمله بهره‌وری انرژی الکتریکی، کیفیت برق و سیم ساختمان، در کاربردهای مختلف الکتریکی استفاده می‌شود. مس همچنین در لوله کشی و تهویه مطبوع کاربرد دارد، زیرا ماده‌ای با کیفیت برای لوله‌ها و اتصالات است.

انواع شمش مسی

بسته به آلیاژ مس خاص مورد استفاده، انواع مختلفی از شمش مس موجود است. برخی از رایج‌ترین انواع شمش مسی عبارتند از:

  1. مس الکترونیکی بدون اکسیژن (C10100): این نوع مس دارای رسانایی بسیار بالایی است و خاصیت هدایت الکتریکی و حرارتی بسیار خوبی دارد. اغلب در کاربردهای الکتریکی و الکترونیکی استفاده می‌شود.
  2. مس بدون اکسیژن (C10200): مشابه مس الکترونیکی، مس بدون اکسیژن رسانایی الکتریکی و حرارتی بالایی دارد. معمولاً در صنایعی مانند الکترونیک، تولید برق و مخابرات استفاده می‌شود.
  3. مس زیرکونیوم (C15000): مس زیرکونیوم آلیاژی است که مس را با زیرکونیوم ترکیب می‌کند. رسانایی الکتریکی عالی همراه با افزایش استحکام و سختی را ارائه می‌دهد. مس زیرکونیوم معمولاً در اتصالات الکتریکی، کلیدها و کنتاکت‌ها استفاده می‌شود.
  4. مس کادمیوم (C16200): مس کادمیوم آلیاژی است که حاوی مقادیر کمی کادمیوم است. این رسانایی الکتریکی عالی از خود نشان می‌دهد و اغلب در کاربردهایی مانند سیم چرخ دستی، هادی بالای سر و الکترودهای جوش استفاده می شود.

شمش مسی

توجه به این نکته مهم است که آلیاژهای مس دیگری نیز وجود دارد که هر کدام خواص و کاربردهای خاص خود را دارند. انتخاب شمش مس به ویژگی‌های مورد نیاز مورد نیاز برای یک کاربرد خاص بستگی دارد.

انواع تسمه مسی بافته شده

تسمه‌های مسی بافته شده به دلیل دوام و مقاومت در برابر حرارت در صنایع مختلف از جمله معدن و صنایع غذایی استفاده می‌شود. تسمه مسی بافته شده بسته به نوع طرح بافت انواع مختلفی دارند. برخی از انواع رایج عبارتند از:

  1. بافت هلندی ساده: این تسمه مسی دارای مفتول‌های کوچکتری در بافت نسبت به تار است که یک توری متراکم با سطح صاف ایجاد می‌کند.
  2. بافت تویل هلندی: در این نوع، مفتول ها به صورت جناغی به هم متصل می‌شوند. این مفتول‌ها یک الگوی مورب و یک سطح صاف ایجاد می‌کنند.
  3. بافت هلندی معکوس: در این نوع، مفتول‌های تار، بزرگتر از مفتول‌های پود هستند. این یک سطح فیلتر مانند با مقاومت مکانیکی بالا ایجاد می‌کند.
  4. بافت پنج سر هلندی: این تسمه بافته شده به جای دو پایه استاندارد، از پنج پایه استفاده می‌کند و با تار و مفتول‌های کوچکتر و متراکم تر، الگوی بافت منحصر به فردی ایجاد می‌کند.

نوع خاصی از از این تسمه ها به الزامات کاربردی مانند اندازه مش، تخلخل و استحکام بستگی دارد.

تسمه مسی بافته شده

ضخامت تسمه مسی عبارت است از:

  • تسمه 32*6: ضخامت 6 میلی‌متر و عرض 32 میلی‌متر و وزن تقریبی هر متر 0.63 کیلوگرم
  • تسمه 37*6: ضخامت 6 میلی‌متر و عرض 37 میلی‌متر و وزن تقریبی هر متر 0.93 کیلوگرم
  • تسمه 45*6: ضخامت 6 میلی‌متر و عرض 45 میلی‌متر و وزن تقریبی هر متر 1.15 کیلوگرم
  • تسمه 50*8: ضخامت 8 میلی‌متر و عرض 50 میلی‌متر و وزن تقریبی هر متر 1.45 کیلوگرم

تسمه مسی قابل انعطاف

تسمه مسی قابل انعطاف از رشته‌های سیم مسی آنیل شده با درجه خلوص بالای ۹۹,۵% بافته شده است و مطابق استاندارد BS-۴۱۰۹ تولید می‌شود. این تسمه‌ها جهت هم‌بندی قسمت‌های لولایی یا متحرک فلزی مانند درهای تابلوبرق و در و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تسمه مسی ارت

تسمه مسی ارت یکی از اصلی‌ترین بخش‌های سیستم حفاظت در برابر صاعقه است که نقش هادی نزولی را بر عهده دارد. این تجهیزات قادر به جابجایی جریانات الکتریکی به زمین هستند. تسمه مسی ارت برای متصل کردن سیم‌های مصرف کننده از نوع ارت به سیم ارت اصلی استفاده می‌شود.

تسمه مسی ارت

تسمه مسی نازک

تسمه مسی نازک از رشته‌های مسی نازک تشکیل شده است که در طرح های گوناگون به یکدیگر بافته شده‌اند. اغلب در قطع‌های سفارشی تولید و دو سر آنها جهت پیچ کردن با قطعات مس، پرس و سوراخکاری می‌گردد. تسمه مسی بافته شده در شرایطی که محیط دارای اسیدها و بخارات شیمیایی و سطح خوردگی بالایی می باشد، جهت حفاظت بیشتر قلع اندود می‌شوند.

جمع بندی

در این مقاله با انواع تسمه مسی و کاربردهای آن آشنا شدیم. همینطور راجع به انواع بافته شده این تسمه‌ها و شمش مسی صحبت کردیم. فهمیدیم که تسمه مسی ضخامت‌های گوناگونی دارد (32*6، 37*6، 45*6 و 50*6). اگر به دنبال تسمه مسی ارت و شمش مسی با درصد خلوص بالا، باکیفیت و ارزان هستید، فروشگاه سرزمین مس در خدمت شماست.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سرزمین مس مفتخر به بیش از 10 سال تجربه و خدمت در ارائه‌ی انواع تجهیزات و ملزومات چاه ارت، صاعقه‌گیر، میله ارت، جوش کدولد و انواع بنتونیت با بهترین قیمت می‌باشد.
ما قصد داریم با ارائه‌ی محصولات کاربردی مسی و آخرین قیمت روز بازار در خریدی مطمئن و آسان خدمتگزار شما باشیم. سرزمین مس با گرد هم آوردن متخصصان و فروش ابزارآلات صنعتی و کارگاهی به صورت اینترنتی راهی بسیار کم‌هزینه، آسان، مطمئن و بدون اتلاف وقت را برای شما به ارمغان آورده است. امیدواریم به یاری خدا و همراهی شما عزیزان، بیش از پیش پاسخگوی نیازهای هموطنان گرامی باشیم.

تهران لاله زار جنوبی کوچه ی باربد پلاک 9

coppersland.adm@gmail.com

کلیه حقوق این سایت متعلق به آژانس دیجیتال مارکتینگ ایان می باشد

محصول به سبد خرید اضافه شد

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • موجودی
  • وزن
  • طول
  • اطلاعات
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه
دریافت لحظه‌ای قیمت