کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
9 تیر 1403

تفاوت میگر و ارت سنج : راهنمای جامع تمایز بین دو ابزار ضروری

میگر و ارت سنج دو ابزار ضروری در جعبه ابزار هر برقکار هستند که هر دو برای اندازه گیری مقاومت الکتریکی استفاده می شوند. با این حال، کاربردها و عملکردهای متفاوتی دارند که تمایز بین آنها را ضروری می کند.در این مقاله، به بررسی تفاوت  میگر و ارت سنج می پردازیم و به سوالات متداول در مورد هر دو ابزار پاسخ می دهیم.

میگر چیست؟

ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که میگر چیست ؟ میگر (Megger) که به آن تستر عایق نیز گفته می شود، دستگاهی است که برای اندازه گیری مقاومت عایق بین دو هادی و زمین استفاده می شود. این ابزار برای تست سلامت عایق بندی سیم ها، کابل ها، موتورها و سایر تجهیزات الکتریکی به کار می رود.

میگرها با اعمال ولتاژ DC بالا به عایقی که در حال تست است کار می کنند. جریان عبوری از عایق اندازه گیری می شود و از آن برای محاسبه مقاومت عایق استفاده می شود.

موارد استفاده از میگر

  • تست عایق بندی سیم کشی ساختمان: برای اطمینان از اینکه سیم کشی سالم است و خطر برق گرفتگی یا اتصال کوتاه وجود ندارد.
  • تست عایق بندی موتورهای الکتریکی: برای اطمینان از اینکه عایق بندی موتور سالم است و موتور به درستی کار می کند.
  • تست عایق بندی ژنراتورها: برای اطمینان از اینکه عایق بندی ژنراتور سالم است و ژنراتور به درستی کار می کند.
  • تست عایق بندی ترانسفورماتورها: برای اطمینان از اینکه عایق بندی ترانسفورماتور سالم است و ترانسفورماتور به درستی کار می کند.

میگر چیست؟

ارت سنج چیست؟

ارت سنج (Earth Tester) که به آن تستر مقاومت زمین نیز گفته می شود، دستگاهی است که برای اندازه گیری مقاومت الکتریکی بین یک نقطه زمین و زمین استفاده می شود. این ابزار برای تست سیستم های ارتینگ و اطمینان از اینکه سیستم ارتینگ به درستی کار می کند به کار می رود.

ارت سنج ها با ارسال جریان AC به زمین و اندازه گیری ولتاژ افت بین نقطه زمین و زمین کار می کنند. از این اطلاعات برای محاسبه مقاومت زمین استفاده می شود.

موارد استفاده از ارت سنج

  • تست سیستم های ارتینگ ساختمان ها: برای اطمینان از اینکه سیستم ارتینگ به درستی کار می کند و در صورت بروز خطا، می تواند افراد را از برق گرفتگی محافظت کند.
  • تست سیستم های ارتینگ دکل های برق: برای اطمینان از اینکه سیستم ارتینگ به درستی کار می کند و می تواند از صاعقه محافظت کند.
  • تست سیستم های ارتینگ چاه های آب: برای اطمینان از اینکه سیستم ارتینگ به درستی کار می کند و می تواند از خوردگی جلوگیری کند.

تفاوت میگر و ارت سنج

ویژگی میگر ارت سنج
کاربرد اندازه گیری مقاومت عایق بین دو هادی و زمین اندازه گیری مقاومت الکتریکی بین یک نقطه زمین و زمین
نوع ولتاژ اعمال شده DC بالا AC
واحد اندازه گیری مگا اهم (MΩ) اهم (Ω)
موارد استفاده تست عایق بندی سیم کشی، موتورها، ژنراتورها، ترانسفورماتورها تست سیستم های ارتینگ ساختمان ها، دکل های برق، چاه های آب

تفاوت میگر و ارت سنج

سوالات متداول

چه زمانی باید از میگر استفاده کرد؟

از میگر باید برای تست عایق بندی سیم کشی، موتورها، ژنراتورها، ترانسفورماتورها و سایر تجهیزات الکتریکی استفاده کرد تا از سلامت عایق بندی آنها اطمینان حاصل شود.

چه زمانی باید از ارت سنج استفاده کرد؟

از ارت سنج باید برای تست سیستم های ارتینگ ساختمان ها، دکل های برق، چاه های آب و سایر تاسیسات الکتریکی استفاده کرد تا از عملکرد صحیح آنها اطمینان حاصل شود.

کدامیک از میگر و ارت سنج مهمتر است؟

هر دو میگر و ارت سنج ابزارهای مهمی هستند که برای اطمینان از ایمنی و عملکرد صحیح تاسیسات الکتریکی ضروری هستند.

آیا می توان از میگر به جای ارت سنج استفاده کرد؟

خیر، استفاده از میگر به جای ارت سنج برای تست سیستم های ارتینگ دقیق نیست. میگرها برای اندازه گیری مقاومت عایق بین دو هادی و زمین طراحی شده اند، در حالی که ارت سنج ها برای اندازه گیری مقاومت الکتریکی بین یک نقطه زمین و زمین طراحی شده اند.

آیا می توان از ارت سنج به جای میگر استفاده کرد؟

خیر، استفاده از ارت سنج به جای میگر برای تست عایق بندی دقیق نیست. ارت سنج ها برای اندازه گیری مقاومت الکتریکی بین یک نقطه زمین و زمین طراحی شده اند، در حالی که میگرها برای اندازه گیری مقاومت عایق بین دو هادی و زمین طراحی شده اند.

هنگام استفاده از میگر یا ارت سنج باید به چه نکاتی توجه کرد؟

  • قبل از استفاده از دستگاه، دفترچه راهنمای آن را به دقت مطالعه کنید.
  • از تجهیزات حفاظت فردی (PPE) مناسب مانند دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید.
  • هنگام کار با برق زنده احتیاط کنید.
  • از سالم بودن و کالیبره بودن دستگاه مطمئن شوید.
  • در صورت عدم آشنایی با نحوه استفاده از دستگاه، از یک برقکار واجد شرایط کمک بگیرید.

جمع بندی

میگر و ارت سنج دو ابزار ضروری در جعبه ابزار هر برقکار هستند که هر دو برای اندازه گیری مقاومت الکتریکی استفاده می شوند. با این حال، کاربردها و عملکردهای متفاوتی دارند که تمایز بین آنها را ضروری می کند.

در این مقاله، به بررسی تفاوت های کلیدی بین میگر و ارت سنج، موارد استفاده از هر دو ابزار و پاسخ به سوالات متداول در مورد آنها پرداختیم.

منبع: 0

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سرزمین مس مفتخر به بیش از 10 سال تجربه و خدمت در ارائه‌ی انواع تجهیزات و ملزومات چاه ارت، صاعقه‌گیر، میله ارت، جوش کدولد و انواع بنتونیت با بهترین قیمت می‌باشد.
ما قصد داریم با ارائه‌ی محصولات کاربردی مسی و آخرین قیمت روز بازار در خریدی مطمئن و آسان خدمتگزار شما باشیم. سرزمین مس با گرد هم آوردن متخصصان و فروش ابزارآلات صنعتی و کارگاهی به صورت اینترنتی راهی بسیار کم‌هزینه، آسان، مطمئن و بدون اتلاف وقت را برای شما به ارمغان آورده است. امیدواریم به یاری خدا و همراهی شما عزیزان، بیش از پیش پاسخگوی نیازهای هموطنان گرامی باشیم.

تهران لاله زار جنوبی کوچه ی باربد پلاک 9

coppersland.adm@gmail.com

کلیه حقوق این سایت متعلق به آژانس دیجیتال مارکتینگ ایان می باشد

محصول به سبد خرید اضافه شد

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • موجودی
  • وزن
  • طول
  • اطلاعات
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه
دریافت لحظه‌ای قیمت