کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
6 آذر 1402

اتصال همبندی به چاه ارت

اتصال همبندی به چاه ارت یکی از روش‌های حفاظت الکتریکی در ساختمان‌ها است که باعث می‌شود جریان اضافی یا ناشی از صاعقه به زمین منتقل و خنثی شود. برای انجام این کار، باید بدنه‌های فلزی تجهیزات برقی، میلگرد‌های فونداسیون و سیم‌های مسی به یکدیگر و به یک یا چند الکترود ارت متصل شوند. الکترود ارت می‌تواند از نوع میله‌ای، صفحه‌ای یا حلقه‌ای باشد که در زیر زمین قرار می‌گیرد. برای اتصال همبندی، باید از سیم‌های مسی با قطر مناسب و بست‌های مسی یا جوشکاری استفاده کرد. همچنین باید خاک محل ارت دارای رطوبت و املاح کافی باشد تا مقاومت زمین کمتر از حد مجاز باشد. در ادامه با نحوه انجام آن و دیگر اطلاعات مربوطه آشنا می‌شوید.

همبندی در ساختمان

سیستم همبندی در ساختمان به اتصال تجهیزات فلزی ساختمان به یکدیگر به منظور هم پتانسیل کردن ولتاژ سطوح برای جلوگیری از برق گرفتگی و آتش‌سوزی گفته می‌شود. این سیستم یکی از الزامات مقررات ملی ساختمان و نظام مهندسی ساختمان است. برای طراحی و اجرای سیستم همبندی در ساختمان‌ها، دستورالعملی توسط گروه تخصصی برق شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان تهیه شده است. این دستورالعمل شامل دو بخش همبندی اصلی و همبندی اضافی است که در محیط‌های مرطوب و خطرناک بیشتر لازم است.

همبندی در ساختمان

برای تست همبندی ساختمان، می‌توان از دستگاه‌های اندازه‌گیری ولتاژ و مقاومت الکتریکی استفاده کرد. حال اگر قصد تهیه یک سیستم همبندی کامل و مطمئن را دارید می‌توانید از فروشگاه‌های معتبری همچون سرزمین مس کمک بگیرید. برای دریافت تجهیزات با شماره‌های ۰۲۱۳۳۹۴۲۵۰۰ ۰۲۱۳۳۹۵۹۱۲۴  تماس بگیرید.

بازرسی همبندی ارت

بازرسی همبندی ارت یکی از روش‌های ایمن‌سازی سیستم‌های الکتریکی در برابر جریان‌های ناشی از صاعقه، اضافه ولتاژ یا خطا است که باعث می‌شود جریان اضافی به زمین منتقل و خنثی شود. برای انجام بازرسی اتصال همبندی به چاه ارت، باید موارد زیر را بررسی کرد:

  • مقاومت الکترودهای زمین که باید کمتر از 5 اهم باشد.
  • مقاومت کل سیستم ارت که باید کمتر از 2 اهم باشد.
  • نحوه اتصال بدنه‌های فلزی تجهیزات برقی، میلگرد‌های فونداسیون و سیم‌های مسی به یکدیگر و به الکترودهای ارت.
  • نحوه جداسازی عایقی تابلوهای برق فشار ضعیف از تجهیزات برق فشار متوسط و سازه فلزی پست برق.
  • نحوه اتصال نول فشار ضعیف به الکترود ارت ایمنی در فاصله حداقل 20 متری از پست برق.

سیستم اتصال همبندی به چاه ارت

برای بازرسی همبندی ارت باید توجه به اهتمام کامل به این موضوع داشت چرا که در صورت اشکال در اتصال همبندی به چاه ارت خسارات جبران‌ناپذیری به ساختمان وارد خواهد شد.

سیستم همبندی ارت

سیستم همبندی ارت یکی از روش‌های حفاظت در برابر تماس غیر مستقیم با قسمت‌های هادی تجهیزات الکتریکی است. این سیستم باعث می‌شود که ولتاژ سطوح مختلف تجهیزات به یک مقدار نزدیک به صفر برسد و جریان برق گرفتگی کاهش یابد. برای اجرای سیستم همبندی ارت، باید تمام قسمت‌های فلزی ساختمان مانند میلگردها، ستون‌ها، تیرها، شالوده‌ها، لوله‌ها و … را با استفاده از هادی‌های مسی و تجهیزات مناسب به یکدیگر و به چاه ارت متصل کرد. برای طراحی و اجرای سیستم همبندی ارت، باید مقررات ملی ساختمان و نظام مهندسی ساختمان را رعایت کرد.

چگونگی اتصال همبندی به چاه ارت

برای اتصال صحیح یک صاعقه گیر، که به نام همبندی نیز شناخته می‌شود، به زمین، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

چگونگی اتصال همبندی به چاه ارت

  1. تعیین مکان: محل مناسبی را برای نصب صاعقه گیر انتخاب کنید. باید در بالاترین نقطه سازه و دور از اشیا یا سازه‌های مجاور که می‌توانند مانع کارایی آن شوند، باشد.
  2. انتخاب یک هادی پایین: از یک هادی پایینی مناسب مانند هادی مسی یا آلومینیومی برای اتصال میله صاعقه به زمین استفاده کنید. قطر هادی باید بر اساس ارتفاع و اندازه سازه و همچنین استانداردهای محلی حفاظت در برابر صاعقه تعیین شود.
  3. رسانای پایین را نصب کنید: یک انتهای هادی پایین را با استفاده از گیره‌ها یا اتصال دهنده‌های مناسب به صاعقه گیر وصل کنید. هادی باید به طور ایمن با استفاده از براکت‌ها یا گیره‌ها به سازه ثابت شود و اطمینان حاصل شود که به صورت عمودی مستقیم به سمت پایین اجرا می‌شود تا خطر تجمع آب به حداقل برسد.
  4. الکترود زمین: یک الکترود زمین را در پایه هادی پایین نصب کنید. این الکترود بسته به کدها و نیازهای محلی شما می‌تواند یک میله زمین، صفحه زمین یا حلقه زمین باشد. باید از مواد رسانا مانند مس یا فولاد گالوانیزه ساخته شود.
  5. سیستم اتصال به زمین: الکترود اتصال زمین را با استفاده از کابل یا تسمه زمین با مقاومت کم به هادی پایین متصل کنید. کابل باید با استفاده از گیره یا اتصال‌دهنده به الکترود وصل شود.
  6. عمق دفن: اطمینان حاصل کنید که هادی پایین و کابل ارت طبق مقررات محلی در عمق مناسب دفن شده‌اند. به طور کلی، چند متر زیر سطح زمین است تا ارتی موثر و محافظت در برابر خوردگی ایجاد کند.
  7. تست و نگهداری: پس از نصب سیستم صاعقه گیر، مهم است که به طور دوره‌ای عملکرد آن را آزمایش کنید و طبق توصیه‌های سازنده آن را حفظ کنید. این ممکن است شامل بازرسی‌های بصری، بررسی اتصالات شل و تأیید عملکرد کلی سیستم باشد.

نقشه نصب سیستم همبندی در ساختمان

برای اطمینان از رعایت قوانین و مقررات محلی، مشورت با یک متخصص حفاظت در برابر صاعقه یا یک برقکار واجد شرایط بسیار مهم است. آنها می توانند در مورد الزامات خاص برای ساختمان شما و نصب صحیح سیستم صاعقه گیر راهنمایی کنند.

جمع بندی

دانستیم که سیستم همبندی در ساختمان و اتصال همبندی به چاه ارت در واقع یک روش حفاظت الکتریکی برای ساختمان است. در واقع اتصال همبندی باعث می‌شود که اضافه ولتاژهای ناشی از صاعقه به زمین منتقل و خنثی شوند. این کار باعث می‌شود که ساختمان در برابر خطر آتش‌سوزی، برق‌گرفتگی و… در امان بماند. برای نصب سیستم همبندی و تهیه تجهیزات کامل آن به سرزمین مس مراجعه کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سرزمین مس مفتخر به بیش از 10 سال تجربه و خدمت در ارائه‌ی انواع تجهیزات و ملزومات چاه ارت، صاعقه‌گیر، میله ارت، جوش کدولد و انواع بنتونیت با بهترین قیمت می‌باشد.
ما قصد داریم با ارائه‌ی محصولات کاربردی مسی و آخرین قیمت روز بازار در خریدی مطمئن و آسان خدمتگزار شما باشیم. سرزمین مس با گرد هم آوردن متخصصان و فروش ابزارآلات صنعتی و کارگاهی به صورت اینترنتی راهی بسیار کم‌هزینه، آسان، مطمئن و بدون اتلاف وقت را برای شما به ارمغان آورده است. امیدواریم به یاری خدا و همراهی شما عزیزان، بیش از پیش پاسخگوی نیازهای هموطنان گرامی باشیم.

تهران لاله زار جنوبی کوچه ی باربد پلاک 9

coppersland.adm@gmail.com

کلیه حقوق این سایت متعلق به آژانس دیجیتال مارکتینگ ایان می باشد

محصول به سبد خرید اضافه شد

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • موجودی
  • وزن
  • طول
  • اطلاعات
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه
دریافت لحظه‌ای قیمت